BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

25 juni 2009 @ 08:00 door | 2 reacties

Het hoe en waarom van de digitale bibliotheek (deel 2)

shutterstock_307311611In een recent  blogbericht had ik het erover dat dit Bieb Blog één van de vele resultaten is  van een web2.0-cursus die onze medewerkers vorig jaar gevolgd hebben.  Laat ik u hierover iets meer vertellen…

De komst van het interactieve internet – of web2.0 – heeft niet alleen een enorme invloed gehad op de manier waarop mensen met informatie omgaan, maar het heeft ook ons in de bibliotheek aan het denken gezet. Web2.0 biedt ons namelijk heel wat instrumenten – zoals dit weblog – om op een interactieve manier met u te communiceren en kennis te delen.

Online leren
Om vertrouwd te geraken met de talloze mogelijkheden die deze tools bieden hebben wij in de bibliotheek een cursus ‘23 Dingen‘ gevolgd. 23 Dingen is een online leerprogramma dat ontwikkeld is door Helene Blowers, een Amerikaanse bibliotheekmedewerkster. In dit artikel leest u wat haar visie is – spelenderwijs leren – en hoe duizenden bibliotheekmedewerkers ter wereld aan de slag zijn gegaan met ’23 Dingen’.

Wat is er nou zo bijzonder aan een cursus, zult u denken? Ten eerste de vorm. De cursus werd namelijk geplaatst op een weblog en wekelijks werden één of meerdere ‘dingen’ (web2.0 instrumenten) gelanceerd. De cursist moest op zijn beurt het item bestuderen en over zijn persoonlijke ervaringen schrijven op een eigen blog.

Slinger
Het mooie van dit leerprogramma is niet alleen het feit dat we allemaal een stuk web2.0-wijzer zijn geworden, maar het heeft ook een slinger gegeven aan onze inspanningen om u op nog meer plaatsen (niet alleen fysiek, maar ook virtueel) van dienst te zijn. Zo is Bibliotheek Vlissingen al aanwezig op dizzie.nl met onze befaamde ‘keuze personeel’, we plaatsen foto’s van evenementen op Flickr en hebben we een profiel op Hyves.

En daar stopt het niet mee. Ook aan de fysieke dienstverlening – met ondersteuning van digitale tools – wordt nog hard gewerkt. Daar leest u binnenkort ongetwijfeld meer over hier op dit blog.

Omdat web2.0 niet alleen van belang is voor bibliotheken, maar ook voor andere doelgroepen, hebben we ondertussen een web2.0-cursus voor docenten basisonderwijs en ambtenaren ontwikkeld.

Nu moet ik wel toegeven dat het volgen van de cursus niet altijd voor iedereen even evident was. Gelukkig wordt met een goed gevoel teruggekeken op deze ongetwijfeld leerzame en inspirerende tijd.

Auteur

Rubrieken Algemeen, Dienstverlening

Trefwoorden ,

Reageren

2 thoughts on “Het hoe en waarom van de digitale bibliotheek (deel 2)

  1. Uitleentje schreef:

    Hoi Karolien,

    Een cursus ‘xx dingen’ voor klanten lijkt me een zinvol vervolg, hopelijk vinden dan nog meer mensen hun weg naar dit weblog.
    Ik zou graag via dit blog horen welk soort dingen men zou willen leren…maar ik ben bang dat de doelgroep die dit leest over het algemeen al goed op de hoogte is van rss, weblogs, flickrs enz. Of niet?

  2. Karolien schreef:

    Dag Marileen,

    daar was ik al over aan het nadenken. We hebben het er dinsdag over (op het overleg).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA