BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

28 juli 2009 @ 08:55 door | 1 reactie

Naar de bibliotheek: winkelen of boodschappen doen?

winkelwagentjeDe Bibliotheek Vlissingen is druk bezig het beeld van de bibliotheek te veranderen. Daarvoor wordt niet alleen binnen de branche naar ideeën gezocht, maar ook bij de commercie, bijvoorbeeld bij boekhandels, warenhuizen en supermarkten. Waarom? Omdat de commercie van oudsher veel beter is in het aandacht trekken van de klant.

De manier van aandacht trekken verschilt. Kiest de Aldi voor de laagste prijs en een sobere uitstraling, Albert Heijn gelooft meer in sfeer, aankleding en prikkeling. Het verschil tussen boodschappen doen en winkelen.

Inspiratiebron
Doet de commercie z’n best klanten zoveel mogelijk tot kopen te verleiden, de bibliotheek wil zo veel mogelijk mensen inspireren. Inspireren een bredere kennis op te doen, inspireren meer te beleven. Dit past binnen de sociaal culturele en informatieve functie van de bibliotheek, maar is ook een reactie op het feit dat mensen steeds minder tijd hebben of nemen om ideeën op te doen of iets uit te zoeken, terwijl hiervoor wel interesse of noodzaak bestaat. Want bezoeken van klanten worden overal steeds vluchtiger. Supermarkten spelen hier handig op in door de kant-en-klaarmaaltijden vooraan te plaatsen. De haastige koper wordt zo direct bediend. De bibliotheek kan dit ook, maar kiest liever voor de toegevoegde waarde.

Levendig
Een bibliotheek die inspireert is een bibliotheek die leeft! En levendigheid zit in alle aspecten: indeling, aankleding, personeel, entree, verlichting, collectie, uitstraling enzovoort. Het personeel kan u op ideeën brengen: ‘Als u dit mooi vindt, zou u beslist dat eens moeten lezen’. Vraagt u maar eens.
Levendigheid wordt ook bereikt door ‘waren’ aantrekkelijker uit te stallen. Dus door boeken en andere materialen uit de kast of bak te halen en zichtbaar te maken. En dan niet op een manier dat het lijkt op een tentoonstelling, want dan durft de klant niets mee te nemen! U kent vast al de display ‘Keuze personeel’, de themapresentaties op de tafel op niveau 3 en de jaarlijks terugkerende uitstallingen. Moet de bibliotheek nog meer presenteren om de klant te inspireren?

Lavendelgeur?
Verder kunnen kasten sprekender, bijvoorbeeld door regelmatig en boek te draaien zodat de voorkant zichtbaar is. Ook bestaan ideeën over de plaatsaanduiding van materialen. Denk bijvoorbeeld aan een panoramafoto van de savanne in Afrika boven het kamertje ‘Landen, Reizen en Volken’. Tot slot hebben mogelijke experimenten met geur (bijvoorbeeld lavendel bij de tuinboeken) en achtergrondmuziek ook de aandacht. En zo is er nog veel meer te bedenken.

Winkelen
Moet een bezoek aan de bibliotheek meer een inspirerende belevenis worden of houden we het liever bij ‘boodschappen doen’? Wij horen graag uw mening.

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden

Reageren

One thought on “Naar de bibliotheek: winkelen of boodschappen doen?

  1. Klina schreef:

    Oh alsjeblieft geen achtergrondmuziek! Geur…tsja als dat betekend dat er echter lavendelplanten bij de tuinboeken komen te staan lijkt het me een aanwinst als er “spuitbusluchtjes” her en der verspreid worden lijkt het me een stuk minder aantrekkelijk. Er is een tijdje geleden een bericht voorbij gekomen over luisterboeken, misschien een soort luisterpaal (zoals in een platenzaak) waar de boeken beluisterd kunnen worden? En inleveren en uitlenen weer gewoon bij een echt persoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA