BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

4 juli 2009 @ 07:42 door | 1 reactie

Over lezen

lezenMijn eerste kennismaking met lezen in de eerste klas (groep 3) was teleurstellend.
De zin luidde: Juf en Miep in de klas.
Na 10 x klassikaal deze zin te hebben opgedreund moesten we nu de zin achterstevoren lezen: Klas de in Miep en Juf

Ik was verbijsterd. Ik stelde me veel voor van het zelf kunnen lezen en een grotere teleurstelling had ze me niet kunnen bezorgen.

Mijn hele schooltijd is de leesles een krampverwekkend onderdeel gebleven van mijn verblijf op school. Met het lezen zelf is het wel goed gekomen, ik had het vrij snel onder de knie. Het werd het begin van een niet te onderdrukken verslaving. Maar de leesles zelf… ik vond het een verschrikking.

Bankje voor bankje, rij na rij moest ieder kind een zinnetje lezen. Het schoot maar niet op. Ik had het boekje al lang uit maar moest wel goed bij de les blijven want als juf dacht dat je niet meelas gaf ze jou opeens de beurt. Ik moest dus regelmatig bij mijn buurvrouw kijken waar ze gebleven waren. Gelukkig was mijn buurvrouw een geconcentreerde lezer die met een krampachtig vingertje bijhield waar ze was gebleven.

Benieuwd naar het einde
Ook voorlezen vond ik niets. Het gebeurde vrij zelden maar toch… Meestal het laatste kwartier aan het eind van de week. Na iedere drie zinnen stelde juf  ons een vraag zoals “Wat denk je dat de mamma ging doen?” als ze net verteld had dat mamma het boodschappenmandje uit de kast had gepakt. Dat kon toch niet zo moeilijk zijn om te bedenken? Bovendien schoot het hier ook weer niet op en ik was benieuwd naar het eind.

Ik wilde zo graag dat ik dat boek even mee mocht nemen om het thuis te lezen maar daar was geen sprake van. Het werd iedere keer opgeborgen in de kast en geen kind dat er bij kon.

Toch bracht juf het er goed af volgens de hedendaagse inzichten met betrekking tot het bevorderen van lezen bij kinderen. In de map ‘Het begint met lezen’ van de Vereniging van Openbare Bibliotheken staat dat het laten meedoen van kinderen heel goed is en het leesplezier er door bevorderd wordt.

Boeken voor de pak
Alleen is die map gemaakt voor kinderen op de Peuterspeelzaal of Kinderdagverblijf en niet voor de basisschool. Het opbergen van het boek was ronduit een gigantische misser. Boeken horen er voor de pak te staan, frontaal opgesteld en op een bereikbare plek.

Lezen vind ik heerlijk, kunnen lezen is een noodzaak. De cijfers over laaggeletterdheid zijn schokkend (anderhalf miljoen volwassenen in Nederland).  De smoezen om dit te maskeren worden zorgvuldig bedacht.

Rechten van de lezer
Voor ouders die tobben over het leesgedrag, of beter het gebrek hieraan, bij hun kinderen geef ik hier een lijstje van de 10 rechten van de lezer zoals dat opgesteld is door de schrijver Daniel Pennac:

1.    Het recht om niet te lezen
2.    Het recht om pagina’s over te slaan
3.    Het recht om een boek niet uit te lezen
4.    Het recht om te herlezen
5.    Het recht om wat dan ook te lezen
6.    Het recht op bovarysme*
7.    Het recht om waar dan ook te lezen
8.    Het recht om te grasduinen in een boek
9.    Het recht om hardop te lezen
10.  Het recht om te zwijgen

* Bovarysme komt van Madame Bovary, die een voorliefde had voor romantische boeken en zich een leven wenste zoals dat van haar heldinnen. Het wordt dus gebruikt in de zin van ‘zodanig onder invloed staan van wat je leest, dat je kost wat kost wilt beleven wat je gelezen hebt’.

Ik wil daar zelf graag regel 11 aan toevoegen: Het recht om liever te spelen dan te lezen.

Auteur

Rubrieken Overige

Trefwoorden ,

Reageren

One thought on “Over lezen

  1. Marianne schreef:

    Ook ik ben van de tijd dat het woord ‘leesbevordering’ nog moest worden uitgevonden. Klassikaal lezen: verschrikkelijk.

    En als je dan eindelijk en godzijdank lid van de ‘jeugdleeszaal’ mocht worden, mocht je er maar eens per week twee boeken lenen. Eéns per week! Die boeken las ik op een woensdagmiddag allebei uit! En reken maar dat de dames het in de gaten hielden..

    Het mag dan ook een wonder heten dat ik hieraan geen trauma heb overgehouden en al zoveel jaar met zoveel plezier in de bibliotheek werk. En yesss, ik mag nu élke dag boeken lenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA