BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

8 september 2009 @ 07:53 door | 3 reacties

Digitale enquête

onderzoek_tcm44-77319Als afdeling onderzoek en statistiek van de Vlissingse bieb krijgen wij verzoeken in diverse vormen en maten. Zowel statistisch als ook onderzoekstechnisch. In bibliotheekland zijn de meest gebruikelijke onderzoeken een Klanttevredenheidsonderzoek (KTO) en een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Beide onderzoeken tellen mee ook voor de certificering.
Het MTO wordt de laatste jaren zonder uitzondering digitaal afgenomen, terwijl ook KTO’s meer en meer online plaatsvinden. Opvallend, tot voor twee jaar gebeurde dit nog maar mondjesmaat. Althans, in onze situatie. Wel zag je bij een KTO steeds vaker een mix van zowel schriftelijk als digitaal. In dat laatste geval werden er in de bibliotheek een aantal pc’s vrijgemaakt voor de klanten.

Voordelen digitale enquête
De voordelen van een digitale enquête zijn denk ik wel bekend. Het is meestal goedkoper (de kosten van materiaal, handling en porti/antwoordnummer blijven achterwege), efficiënter (resultaten zijn direct beschikbaar en hoeven voor de verwerking niet apart te worden ingevoerd), geeft direct inzicht (24 uur per dag inzicht in de tussentijdse resultaten), meestal een hogere respons en gemak voor de klant (de drempel om via één klik een aantal vragen te beantwoorden is meestal lager dan bij enquêtes per post). Ervaringen die wij alleen maar kunnen onderschrijven.

Voorwaarde
De afgelopen maanden hebben er 2 KTO’s onder onze regie plaatsgevonden, die beiden volledig digitaal zijn afgenomen. Er kwam geen envelop of frankeermachine bij kijken. Na vijf werkdagen bedroeg de respons in beide gevallen ruim 500 respondenten, een aantal waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Die moet je op schrift nog maar zien binnen te halen in zo’n relatief kort tijdsbestek.
De ultieme voorwaarde is natuurlijk wel dat je over een zo actueel en compleet mogelijk (representatief) adressenbestand dient te beschikken. Maar een dergelijk bestand is de inspanningen meer dan waard. Volgens velen zelfs onmisbaar voor een moderne bedrijfsvoering. Ook in onze branche!

Auteur

Rubrieken Dienstverlening

Trefwoorden

Reageren

3 thoughts on “Digitale enquête

  1. PeterS schreef:

    Eens met de voordelen. Maar zet je op die manier ook niet een grote groep Nederlanders buiten spel? Ouderen zullen minder snel reageren op een digitale enquête stel ik me zo voor.

  2. Karin schreef:

    Geachte bieb directeur,

    Gebleken is dat vorig jaar de maandelijkse knutsel/leesmiddag in herfst/winter/lente is weggesaneeerd voor de jonge kinderen tussen 6-12 jaar.
    Door de medewerkster van de Vlissingse bieb is verteld dat dit op de scholen terug zou komen. Hier heb ik tot op heden niets van mogen merken.

    Via deze weg verzoek ik u om deze gezellige knusse en spannende leeszolder in oktober, november, december, januari,februari, maart weer open te stellen. Als het om een geldprobleem gaat kunnen misschien nog vrijwilligers opgeroepen worden.

    Mijn dochtertje is zes jaar. Komt graag naar de bieb om te snuffelen tussen de leesboeken, echter onlangs vroeg ze uit haar zelf wanneer ze weer naar de knutsel/voorleesmiddag in de bieb mag? Helaas!!!!!

    Met de spannende voorleesmiddag blijft het altijd een leuke happening om naar de bieb te gaan en te blijven gaan.
    De kinder verf/gedichten schilderij tentoonstelling in de bieb was ten slotte ook een leuke activiteit.
    Maak u sterk voor de jeugd.

    Bij voorbaat dank,

    MVG Karin en van mijn dochter van zes jaar

  3. BiebPeter schreef:

    @PeterS

    Hallo Peter,
    Dank voor je reactie. En ja, ik ga helemaal mee in jouw opmerking. Het is m.i. één van de middelen om mensen te bereiken en te bevragen, maar niet geschikt voor iedere doelgroep. Maar als je een representatief bestand tot je beschikking hebt, dan is het wel een kanaal om zeker in overweging te nemen. Ben jij ook regelmatig met onderzoek en statistiek bezig?

    Groet,
    Peter

    @Karin,

    Hallo Karin,

    Ook jij dank voor je berichtje. Ik begrijp je reactie en heb deze ook gelijk doorgespeeld naar mijn directeur Kees Hamann. Niet om er van af te zijn, maar hij kan je denk ik nog beter uitleggen waarom dit besluit is genomen. Ik weet wel dat het geen makkelijke afweging was!!
    Ik ga er van uit dat hij binnen een paar dagen zal reageren. Is er a.s. vrijdag nog geen reactie dan zal ik hem nogmaals aan z’n jasje trekken.

    Groet,
    Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA