BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

28 april 2011 @ 08:23 door | 2 reacties

Veelzijdig in informatie

leerlingen-prognoseElk jaar maak ik in opdracht van de gemeente een leerlingprognose voor het Vlissingse basisonderwijs.

Model
Ik kan natuurlijk niet zomaar wat roepen op basis van een vaag onderbuikgevoel. Het specifiek voor dit doel ontworpen programma kent een groot aantal variabelen.
Uiteraard het aantal leerlingen naar leeftijd én kengetallen die betrekking hebben op onderwijsachterstanden (begrijpend lezen, taalontwikkeling e.d.). Qua bevolkingscijfers voer ik het aantal vrouwen in de leeftijdscategorie 15-49 jaar in, het aantal 0-12 jarigen en het aantal geboren kinderen in het voorafgaande jaar. Dit vul ik aan met de zogenaamde gemeentelijke ‘vruchtbaarheidscijfers’, die het CBS periodiek produceert.
De woningvoorraad mag ook niet ontbreken, net als de meest recente woningbouwplanning voor de komende jaren. En alle cijfers op buurtniveau natuurlijk!

In de lift?
Zo krijg ik dus elk jaar op papier het aantal leerlingen per basisschool onder ogen. De laatste jaren loopt het totaalaantal wat terug. Tot nu dan, want in de periode 1 oktober 2009-2010 is het aantal leerlingen toegenomen met 45 (+ 1,3%). Ik hoop dat dit geen incident blijkt te zijn en dat de weg naar boven is ingezet!

Wat heeft dit met de bieb te maken?
Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Maar dit is in mijn ogen een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid van onze bibliotheek als informatiemakelaar. Deze keer voor een ‘interne’ klant, maar ook die willen wij graag blijven bedienen.
Met ingang van volgend jaar gebeurt dit onder de noemer ‘Infobibliotheek’. Ik hoop dat we deze veelzijdigheid in het aanleveren van betrouwbare informatie op maat, nog verder kunnen uitbouwen. Heeft u een vraag, aarzel dus niet! Wij gaan voor u aan de slag.

Ik besef dat dit niet mijn meest leesbare berichtje tot nu toe is, maar dat mag ook wel eens een keertje…

Auteur

Rubrieken Educatie, Vlissingen

Trefwoorden

Reageren

2 thoughts on “Veelzijdig in informatie

  1. Alex schreef:

    Hallo Peter,

    Dit stukje werk kun je ook als gem. ambtenaar doen, nietwaar? Ik bedoel, je hoeft niet persé in de bibliotheek te zitten. Op het stadhuis zou je dit ook kunnen doen.

    De toename van het aantal leerlingen: is dat misschien van het Leonardo-onderwijs (Tweemaster – Kameleon)? Ze gingen zich toen toch concentreren op 1 locatie (Souburg)?

  2. Peter schreef:

    Hallo Alex,

    Je eerste opmerking klopt helemaal. Ik doe dit ook als gemeenteambtenaar (alle bibliotheekmedewerkers zijn ambtenaar), alleen werk ik niet fysiek in het stadhuis. Maar onderzoekers zijn schaars ‘op het stadhuis’, en de bibliotheek heeft deze wel in dienst. Vandaar dit soort interne 1-2tjes. Waarbij ik overigens wel een onafhankelijke en objectieve houding aanneem, laat daar geen misverstand over bestaan.
    De toename is een per saldo cijfer, waarbij inderdaad de concentratie van het Leonardo-onderwijs een bepaalde invloed heeft.

    Ik hoop dat dit je vragen beantwoordt.

    Groet,
    Peter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA