BiebBlog

Vlissingen

Bibliotheekmedewerkers
aan het woord

17 mei 2011 @ 08:25 door | 2 reacties

Kunt u water drinken uit een brandslang?

brandweerslang‘Informatie van internet halen is als proberen water te drinken uit een brandslag’, was een ochtendgroet van mijn scheurkalender van de week. Niets meer is waar dan deze stelling, en dat is nu precies waar Bibliotheek Vlissingen als informatiebemiddelaar in wil staan.

Snelle Google info
Dat vrijwel iedereen die iets wil weten niet meer zo snel naar de bibliotheek gaat om er een encyclopedie op na te slaan, dat is een andere waarheid. Zo zag ik onlangs tijdens een verjaardagsgebeuren, in een tuin met alle leeftijden aanwezig, een discussie ontstaan over de oorsprong van een allang bestaande muziekband.

De jongeren hadden geen flauw idee om welke band het ging, maar hadden via hun i-phones binnen vijf minuten het antwoord binnen. De eerste de beste zoekresultaten waren in dit geval dan wel de juiste. De snelheid waarmee zij echter zochten én nog meer de snelheid waarmee ze het verkregen Google-antwoord klakkeloos als waarheid aannamen verbaasde mij niet. Dat is nu exact waar de bibliotheek zich bezorgd om maakt. Nu is informatie over een muziekband een vrij onschuldig onderwerp.

Enge ziektes op internet
Zo schijnt er ook al de term ‘Cyberchondrie’, oftewel ziektevrees door zoekgedrag op het internet, te bestaan. Bij de eerste de beste symptomen gaan mensen niet meer naar de huisarts, maar raadplegen allerlei wetenschappelijk ongefundeerde medische informatie en dan is een hersentumor al gauw de oorzaak van een beetje hoofdpijn.

Wist u in dit verband dat de bibliotheek al een aantal themadossiers op het gebied van gezondheid heeft ontwikkeld? Met daarin onafhankelijke en betrouwbare informatie, bijvoorbeeld over autisme, burnout en stress en MS? En wist u dat u -ook als u niet cyberchondries- aangelegd bent, uw gezondheidsvragen zelf stellen kunt aan de bibliotheek? Doen hoor, dat scheelt u misschien een hele enge ziekte. En het levert misschien wel en nieuw themadossier op.

Sociaal netwerken
Naar aanleiding van de discussie over bezuiniging op de bibliotheek is gebleken hoezeer de ontmoetingsfunctie van ’t Spui door de Vlissingse samenleving gewaardeerd wordt. Dat ervaren wij als een groot compliment en wij doen, ondanks de bezuinigingsopdracht, ons uiterste best deze functie te handhaven. Niet alleen blijft het mogelijk de bibliotheek fysiek te blijven ontmoeten. Zo is er in de bibliotheek discussie gaande over hoe wij ons als bibliotheekorganisatie kunnen profileren op sociale netwerken als Hyves, Twitter en Facebook en onze dienstverlening ook daar kunnen verspreiden. Wordt zeker vervolgd dus.

Het voorgaande vatte mijn scheurkalender, vast niet toevallig, recent heel kernachtig samen met de vraag: ‘Besta je wel als Google je niet kan vinden?’

Auteur

Rubrieken Dienstverlening

Trefwoorden

Reageren

2 thoughts on “Kunt u water drinken uit een brandslang?

  1. Alex schreef:

    Hallo Natalie,
    De themadossiers….
    Ik zie dossiers van een tijdje geleden. Worden ze niet geactualiseerd?
    Groet,

  2. Ron schreef:

    Beste Alex,

    Je raakt hier een dilemma waar we zeer wel van bewust zijn. We hebben een jaar geleden gekozen om de themadossiers te publiceren als pdf-bestanden. Dat heeft zo z’n voordelen, maar ook nadelen waarbij o.a. het niet makkelijk kunnen actualiseren van de dossiers. Sommige onderdelen van een dossier zijn wat sneller aan veroudering onderhevig dan andere gedeelten. Daarom voorzien we elk dossier van een datum en een disclaimer, zodat de actualiteitswaarde voor gebruikers duidelijk is. Men kan er dan voor kiezen om het dossier als startpunt voor informatievergaring te gebruiken, of niet. Het ene themadossier veroudert overigens veel sterker dan het andere.

    Alle dossiers up-to-date houden zal niet gaan. Wij werken namelijk met een klein team (parttime) aan het samenstellen van deze dossiers en dit kost veel tijd en energie (zoeken, selecteren/filteren, annotaties maken, controleren en vormgeven). Dat is op zich niet erg, maar betekent wel dat we steeds moeten kiezen tussen het maken van nieuwe dossiers (gekoppeld aan geplande bibliotheekactiviteiten of actuele lokale thema’s) of het actualiseren van oudere themadossiers. Nu, één jaar na de lancering van de themadossiers, hebben we het dossier E-books geactualiseerd omdat het zeer vaak geraadpleegd werd. Als oplossing tegen veroudering (en linkrot) overwegen we verder bij publicatie een ‘houdbaarheidsdatum’ vast te stellen, zodat het dossier na die datum ‘uit de lucht’ gaat. Bij populaire (veel geraadpleegde) dossiers gaan we kijken of na een bepaalde termijn een update mogelijk is. Dit alles om de duurzaamheid van de dossiers te garanderen.

    We willen in de toekomst (als daar de middelen voor aanwezig zijn) zeker naar een web-based vorm overstappen i.p.v. pdf-bestanden. Uitgangspunt daarbij is dat de dossiers makkelijker up-to-date te houden moeten zijn door het eenvoudig toevoegen van inhoud, automatische koppelingen met externe gegevens en linkrot rapportages. Tot dan zullen we voornamelijk selectief actualiseren en de overige verouderde dossiers verwijderen.

    Met vriendelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

coded with care by codetikkers.nl, ontwerp IDA